Artikel in Museumvisie
Artikel in Museumvisie

Op verzoek van de Vereniging bedrijf & Historie schreef ik een artikel over bedrijfscollecties in Nederland.

Het is verschenen in nummer 2 van Museumvisie 2014

http://www.fbned.nl/userfiles/file/VBH%20Museumvisie.pdf

 


 

Bedrijfscollecties vormen de weerslag van een bedrijf. Meestal met archieven, maar vooral met objecten, bestaande uit producten van het bedrijf, herinneringsobjecten, prijzen, foto’s, films, reclamemateriaal, architectuur, etc.

Het nut van een bedrijfscollectie is veelvuldig; intern vormt het het geheugen van het bedrijf, is de collectie inzetbaar als marketingtool, het verbindt medewerkers, en vormt het de grondslag voor reflectie.

Ook voor de buitenwereld hebben bedrijfscollecties nut: bruiklenen aan musea, onderzoek naar reclamegeschiedenis, personen die er gewerkt hebben, vaak belangrijke mensen, dus interessant voor biografieën. Architectuurgeschiedenis, wetenschappelijk onderzoek etc. 

Omdat onbekend onbemind maakt, is in 2010 de Vereniging Bedrijf & Historie (VBH) opgericht. Een belangenvereniging met als doel het bijeenbrengen van bedrijven, ondernemingen en instellingen die in het bezit zijn van een bedrijfshistorische collectie, teneinde deze collecties voor het nageslacht te behouden en om het fenomeen bedrijfscollecties onder een breder publiek bekend te maken, zowel binnen als buiten het eigen bedrijf. Tevens wil men het personeel dat met deze collecties werkt, professionaliseren en zoekt men samenwerking met verwante organisaties.